Nierziekten

Er zijn verschillende soorten nieraandoeningen of nierziekten. Soms ligt de oorzaak direct in de nier, maar er kan ook elders in het lichaam een probleem zijn waardoor je nieren achteruitgaan.

Bij vrijwel alle nierziekte kun je vroeg of laat te maken krijgen met nierfalen, de nieren kunnen hun functies niet eer goed uitvoeren. De mate van nierfalen is bepalend voor het behandelingstraject.

In de beginfase van nierfalen kan het zin dat je nog nergens last van hebt. Als er al klachten zijn, zijn die vaak weinig specifiek, denk bijvoorbeeld aan;

Vermoeidheid

• Langzaam herstel na ziekte of inspanning
  • Verminderde prestaties
  • Dunne droge, jeukende huid
  • Verminderde eetlust
  • Smaakverandering
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Diarree
  • Concentratie-en geheugenstoornissen
  • Menstruatiestoornissen
  • Impotentie
  • Vruchtbaarheidsstoornissen

Wat kan de diëtist voor jouw betekenen?

Wat voor dieet je moet volgen hangt af van de mate waarin je nieten (niet meer) functioneren. De diëtist kan je informeren welke voedingsstoffen voor jou van belang zijn en hoeveel je ervan mag of moet gebruiken.

De diëtist zal je huidige voeding beoordelen en berekenen hoeveel voedingsstoffen je binnenkrijgt. Vervolgens kan ze in overleg met jou een persoonlijk dieetadvies opstellen dat is afgestemd op je eetgewoonten, wensen en omstandigheden.

Het dieetadvies bij nierfalen kan ingrijpend zijn. Ook de diagnose zelf roept soms allerlei vragen op. Een goede uitleg en aandacht voor de persoonlijke omstandigheden zijn belangrijk om het dieet vol te houden.

Wanneer contact opnemen

• Als de arts een nieraandoening heeft vastgesteld
  • Als je nieren niet meer voldoende werken