Jicht

Jicht is een reumatische aandoening en komt wel tien keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. De aandoening treft meestal mensen van boven de 40. Bij jicht verloopt de stofwisseling in het lichaam niet goed. Hierdoor slaan urinezuurkristallen neer op de gewrichten, en kunnen gewrichten plotseling gaan ontsteken.

Een gewrichtsontsteking kan je herkennen aan een gezwollen, rood en warm aanvoelende huid rond een gewricht. Het gewricht voelt vaak pijnlijk en stijf aan .De ontsteking kan samengaan met koorts, maar dit hoeft niet. De ontstekingen beginnen meestal bij het gewricht van de grote teen. Ook gevoelig voor jicht zijn de middenvoet, enkel, knie, pols en hand. Schouders, heupen en wervelkolom worden zelden aangetast. Bij jicht kunnen ook slijmbeursontstekingen ontstaan, meestal in de knieschijf of elleboog.

Wat kan de diëtist voor jouw betekenen?

De diëtist kan je advies geven over voedingsmiddelen die de klachten verminderen. De gevoeligheid voor purinerijke voedingsmiddelen verschilt per persoon. De een heeft helemaal geen last van vis terwijl de andere klachten door vis juist verergeren. Samen met de diëtist kan je nagaan welke producten voor jou geschikt zijn. Een diëtist kan je algemene tips geven en samen met jou een persoonlijk dagmenu opstellen.

Wanneer contact opnemen?

• Als je een verhoogd risico op jicht hebt
  • Als je medicijnen gebruikt zoals plastabletten, die de uitscheiding van urinezuur belemmeren en daarmee kunnen aanzetten tot een jichtaanval
  • Als je overgewicht hebt.