FODMAP-dieet

FODMAP is een afkorting  voor een bepaalde groep koolhydraten waarbij is bewezen dat deze voor klachten kunnen zorgen. Het komt er eigenlijk op neer dat deze groepen koolhydraten bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) niet goed opgenomen worden in de darm en daarbij voor klachten zorgen (lucht, obstipatie, diarree).  Door minder of zelfs geen producten te eten die FODMAP’s bevatten kunnen je klachten sterk verminderen of zelfs verdwijnen. Uiteindelijk is het niet nodig om alle koolhydraten uit je voeding te elimineren.

Welke FODMAPS zijn er?

De groepen koolhydraten zijn;
-Oligosachariden à fructanen zoals tarwe, rogge, gerst) en galactanen (peulvruchten)
-Disachariden à lactose (melkproducten)
-Monosachariden à fructose (bepaalde soorten fruit, honing en wijn)
-Polyolen à suiker alcoholen zoals isomalt, maltitol, sorbitol, xilitol (zoetstoffen, bepaalde soorten fruit en groente)

Hoe start je met het FODMAP dieet?

Door te starten met het FODMAP dieet te volgen kan gekeken worden welke voedingsmiddelen goed en welke minder goed verdragen worden. Een aantal weken (±6 weken) volg je een zeer streng eliminatie en introductie dieet waarna je één voor één bepaalde voedingsmiddel weer toe kan voegen, waardoor zal blijken welke voedingsmiddel(en) klachten veroorzaken.

Wat kan de diëtist voor jouw betekenen?

Het is per individu verschillend hoe je op verschillende soorten koolhydraten reageert. Het kan hierdoor fijn zijn om samen met je diëtist te onderzoeken welke voedingsmiddelen bij jou klachten geeft.

Wanneer contact opnemen?

  • Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel en/of winderigheid
  • Als je een verstoorde stoelgang hebt (diarree en/of obstipatie)
  • Als het eten van specifieke producten buikklachten veroorzaakt