De vijf hardnekkigste fabels over eten

POSTED BY Lisette Stil | aug, 03, 2019 |

Regelmatig hoor je allerlei fabels voorbij komen op het spreekuur. In dit blog worden de vijf hardnekkigste fabels over eten besproken.

Fabel 1 : Zoetstoffen en light-producten zijn slecht voor je

‘Die light-producten schijnen nog slechter te zijn dan de producten met suiker.’ ‘Aspartaam is toch kankerverwekkend?’

Ik hoor dit bijna dagelijks. Het klopt dat niet alle light-producten zinvol zijn. Er zijn producten die weliswaar minder vet bevatten en daarom light mogen heten, maar dan weer meer suikers bevatten waardoor ze nog niet gezonder of calorie-armer zijn. Bijvoorbeeld light chips, light pindakaas en light slagroomijs. Bovendien zijn ze vaak minder lekker dan het origineel. Niet echt zinvolle producten dus. Maar light frisdrank is wél een nuttig product.

Uiteraard is water of thee of koffie zonder suiker nog beter, al is het alleen maar voor je tandglazuur, maar van dranken met suiker weten we zeker dat ze slecht zijn voor onze gezondheid en zoetstoffen lijken in kleine hoeveelheden veel minder nadelig. Dat aspartaam bij normaal gebruik kankerverwekkend zou zijn is gelukkig nooit bewezen. Als tussenstap voor mensen met overgewicht of diabetes zijn light frisdranken dus zinvol.

Fabel 2: Superfoods zijn supergezond

‘Cayennepeper is toch heel goed bij allerlei ziektes?’ ‘Tarwekiemen zijn toch supergezond?’

Aan sommige producten worden geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven. Helaas is de waarheid minder spectaculair. Er is niet een product dat alles kan oplossen. Meestal zijn deze superfoods inderdaad gezonde producten, maar uiteindelijk gaat het om je totale eetpatroon. Dat moet gevarieerd zijn om alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnen te krijgen. Er is niet één product te bedenken dat alles levert dat je nodig hebt.

 Fabel 3:  Niet meer eten na 20.00 uur

‘Na 20.00 uur nog eten zou heel slecht zijn.’ Niet helemaal uit de lucht gegrepen deze. Je bioritme is wel degelijk van invloed op je stofwisseling. Zo weten we dat mensen die regelmatig nachtdiensten werken vaker overgewicht en diabetes hebben dan mensen die overdag werken. Toch is het niet per se slecht om in de avond nog te eten. Soms is het juist heel goed. Voor mensen die ondervoed zijn door een ziekte en voor sporters is het bijvoorbeeld juist heel goed om voor het slapengaan nog iets te eten met eiwit erin (bijvoorbeeld een bakje kwark) om in de nacht de spiermassa te herstellen.

Een van de meest voorkomende oorzaken van overgewicht is het eten van ongezonde extraatjes in de avond (kaas, worst, snacks, chips, chocolade, koek, wijn en bier). Niet het tijdstip, maar juist wat je kiest is hierbij het probleem. Eet je ’s avonds nog wat snoeptomaatjes, een stuk fruit en/of een handje noten dan is dat voor je gezondheid geen enkel probleem.

Wat overigens natuurlijk niet wil zeggen dat je nooit eens een zak chips open kunt trekken. Niets is verboden. Zoek alleen een goede balans in hoe vaak en hoeveel je neemt van extraatjes.

Fabel 4: Banaan stopt

Misschien wel de meest gehoorde fabel: ‘banaan stopt’.

Nooit bewezen gelukkig dus eet gerust je banaan. Dat je dik wordt van bananen is overigens ook onzin.  Tenzij je er vijftig per dag eet misschien. Banaan bevat niet veel meer suiker dan andere soorten fruit en is veel gezonder dan een koek of candybar. In de categorie stoelgang stikt het trouwens van de fabels. Ontbijtkoek zou laxeren en een glas lauw water op de nuchtere maag zou wonderen doen voor je stoelgang. Ook hiervoor is geen enkel bewijs.

Fabel 5: Zeezout is beter dan gewoon zout

Pindakaas met een snufje zeezout klinkt een stuk gezonder. Toch is zeezout niks anders dan natriumchloride, net als ander keukenzout. Het heeft dus ook hetzelfde effect op de bloeddruk als keukenzout. Je zou zelfs kunnen zeggen dat al het zout zeezout is, want het zout dat wordt gewonnen uit de bodem zit daar omdat er miljoenen jaren geleden een zee was op die plek.

Ook Himalayazout en Keltisch zeezout hebben een gezond imago, maar bestaan voor bijna honderd procent uit natriumchloride. Alleen dieetzout of low zout zijn wél echt andere producten. Een deel van het natriumchloride is in deze zoutsoorten vervangen door kaliumchloride. Dat is beter voor de bloeddruk. Het smaakt wel een beetje anders en is niet geschikt voor mensen met een slechte nierfunctie, maar dieetzout en low zout kunnen dus soms wél zinvolle vervangers van keukenzout zijn.

Bron: dieetditdieetdat.nl