Hoe goed zijn noten?

POSTED BY Lisette Stil | jun, 12, 2015 |
Mensen die elke dag 10 gram noten eten, leven langer. Dit kwam uit een groot onderzoek van de Universiteit Maastricht. Noten bevatten inderdaad veel goede voedingsstoffen die mogelijk beschermen tegen bepaalde ziektes. Elke dag een kleine hoeveelheid kan prima.
In het Maastrichtse onderzoek werden 120.000 mensen gevolgd. Ze moesten vragenlijsten invullen en werden regelmatig onderzocht. Daaruit bleek dat mensen die elke dag 10 gram noten of pinda’s aten, een kleinere kans om te overlijden door bepaalde ziektes dan mensen die geen noten eten. Meer dan 10 gram leidt niet tot nog kleinere kans. Overigens is 10 gram niet erg veel. Het komt neer op 1,5 walnoot of 5 amandelen.

Resultaten andere onderzoeken

Uit andere onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd, komen vergelijkbare uitkomsten, bleek onlangs uit een meta-analyse die onlangs is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.

Het goede van noten

Noten leveren goede voedingsstoffen zoals ijzer, vitamine E en B-vitamines. Ook bevatten ze vetten, waarvan een groot deel onverzadigde vetten. Het eten van noten zorgt voor een lager cholesterolgehalte en lijkt beschermend te werken tegen hart- en vaatziekten. Vermoedelijk komt dat door de grote hoeveelheid onverzadigde vetten. Ook zijn ze geschikt als vleesvervanger.

Verschil moet er zijn

Niet alle noten zijn hetzelfde. Welke voedingsstoffen ze bevatten verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten of amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet, en minder verzadigd vet, dan cashewnoten of pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Ze bevatten wat minder ijzer dan noten. Amandelen worden officieel beschouwd als fruit.

Wat adviseert het Voedingscentrum

Elke dag een kleine hoeveelheid noten past in een gezond eetpatroon. Maar ze bevatten ook veel kilocalorieën, zo’n 160 per handje (25 gram). Ter vergelijking: een wortel van 20 gram bevat 7 kilocalorieën. Ook krijg je met gezouten noten snel te veel zout binnen. Het beste is om te kiezen voor ongezouten noten, bijvoorbeeld de gemengde. Zo krijg je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen maar geen zout.

Bron: Voedingscentrum