HELP, EEN GLAS WATER…….

POSTED BY Lisette Stil | mrt, 05, 2015 |

Het is soms oneerlijk verdeeld in de wereld. Hoe vaak ik mensen in mijn praktijk wel niet hoor zeggen “hij of zij kan echt alles eten wat ze willen en komen geen grammetje aan, en bij mij lijkt het wel alsof ik niet eens naar een glas water kan kijken want dan vliegen de kilo’s er al aan”. Maar kan dat eigenlijk wel? Zit er dan zoveel verschil in de stofwisseling van personen?


STOFWISSELING

Iedere dag heeft ons lichaam energie nodig om de levensprocessen van het lichaam op gang te houden. De calorieën gaan dus niet alleen op aan werken/studeren, sporten, lopen en fietsen. Juist het onderhouden van het lichaam kost de meeste calorieën per dag. Denk bijvoorbeeld aan je ademhaling, de spijsvertering, het kloppen van het hart, denken, slapen etc. Dit wordt ook wel de ruststofwisseling genoemd en het klopt dat de stofwisseling van de ene mens hoger is dan van de andere mens. Toch beweren wetenschappers dat het verschil niet zo heel groot is. Het verschil tussen een trage en een snelle stofwisseling is ongeveer 200-300 kilocalorieën (kcal) per dag.

Er zijn mensen die zeggen dat ze nooit sporten maar ondertussen bewegen ze evengoed wel de hele dag door, doordat ze regelmatig heen en weer lopen, op het puntje van hun stoel zitten te tikken met hun voeten, liggen te woelen in hun slaap of elke minuut even gaan verzitten. Uit een onderzoek is gebleken dat een ‘wiebelkont’ wel tot 350 kcal per dag extra kan verbruiken. Daarnaast is ook kou een effectief mechanisme om de aanmaak van bruin vet te stimuleren. Bruin vet is een vorm van vet die helpt je lichaam op temperatuur te houden en je stofwisseling een boost kan geven.


SPIERMASSA

Hoe actief je bent in het leven is een belangrijk gegeven. Het gaat namelijk niet alleen om de ruststofwisseling. Sporten en het kweken van extra spiermassa zorgt ervoor dat de stofwisseling wordt gestimuleerd. Dit gebeurt meestal na het sporten omdat het lichaam zich moet herstellen van de inspanning die je hebt gedaan. Hoe intensiever je sport, hoe hoger het energieverbruik en de vetverbranding na de training zal zijn.

Overigens is spiermassa sowieso een factor die de stofwisseling opkrikt. Spierweefsel verbruikt namelijk meer energie dan vetweefsel: een kilo spierweefsel verbruikt dagelijks 13 kcal, een kilo vetweefsel slechts 4,5 kcal. Het lijkt misschien weinig, maar het is wel een blijvend verschil.

Er wordt wel eens gezegd dat de stofwisseling afneemt naarmate men ouder wordt, maar is dat wel een gevolg van veroudering? Het is namelijk waarschijnlijk een optelsom van minder bewegen en daardoor minder spiermassa. Als je actief blijft en je spiermassa op peil houdt kun je dit effect grotendeels voorkomen. Want ja, er is dus wel degelijk verschil tussen mensen met een trage of snelle stofwisseling. Maar je kunt wel je stofwisseling zelf stimuleren door vooral (intensief) te trainen, spieren te kweken, veel bewegen en kou.

Bron: gezondheidsnet.nl